Zelf de IPOD loop sensor vervangen

Zoals ik in mijn ipod nano sportkit review heb aangegeven; de batterij van de sportkit sensor gaat niet lang mee. Het feit dat de batterij niet door u vervangen kan worden en eigenlijk niet eens door de fabrikant, zou eigenlijk een reden moeten zijn om de sportkit niet te kopen.

Heeft u wel een sportkit en is de batterij leeg, of eigenlijk weet u dit niet. De Nano geeft namelijk niet aan wat er aan de hand is, behalve dan dat de sensor niet gevonden kan worden. De kans is dan groot dat de batterij leeg is.

U heeft nu twee opties:

  1. indien u nog garantie heeft (standaard 1 jaar), maak hier gebruik van. Elke sensor die retour gaat geeft hopelijk een impuls bij de fabrikant om betere sensoren te maken;
  2. u heeft geen garantie meer, dan wordt het tijd om creatief te worden.

Indien u nog garantie heeft, maak een backup van uw gegevens. Deze zult u namelijk kwijt raken als u een nieuwe sportkit krijgt.

Stappenplan om zelf de sensor batterij vervangen

Goed u heeft geen garantie meer en het volgen van het stappenplan zorgt er zeker voor dat u geen garantie meer heeft. Overigens is het volgen van het onderstaande stappenplan geen garantie dat het ook lukt. Ofwel u doet alles op eigen risico!

U heeft het volgende nodig:

  1. een kleine ijzerzaag of scherp kartelmes. Ik adviseer de ijzerzaag;
  2. een kleine kruiskop/philips schroevendraaier (horloge schroevendraaiersetje);
  3. een kleine platte schroevendraaier (horloge schroevendraaiersetje);
  4. isolatie tape, duck tape of huis-tuin-en-keuken-plakband (en niet die van Scotch (M3) die op veel kantoren te vinden is);
  5. een nieuwe batterij. Er zit standaard een CR2032 knoopcel in de sensor en deze kost circa 3,95 euro per twee stuks;
  6. (eventueel) pleisters klaarleggen;
  7. een punttang met plattebek of hamer. Ik adviseer de punttang met plattebek;
  8. eventueel een multimeter om de spanning van de oude batterij te meten;
  9. u kunt ook gaan solderen, u heeft dan een soldeerbout + soldeertin nodig.

Stap 1: het openen van de sensor (de moeilijkste stap)

Foto van een gehavende Ipod-Nike sportkit sensor

Pak de ijzerzaag en draai de sensor op zijn kant en begin te zagen precies op de grens van het oranje en witte stuk. U moet circa 3 milimeter in zagen! Zaag de sensor niet in een keer door zoals u dat met bijvoorbeeld met een stuk hout zou doen, maar zaag de sensor helemaal rond en dan 3 milimeter in. Vergelijk het met het openen van een blik met een blikopener.

Foto van een sensor die wordt opengezaagd

Wanneer u klaar bent met zagen dan kunt u de sensor openen.

Stap 2: het openen van de sensor/losmaken printplaat

Als het goed is heeft kunt u het oranje stuk van de sensor zonder moeite van de rest van de sensor verwijderen.

Foto van een sensor die opengemaakt kan worden.

Pak vervolgens de kleine philips/kruiskopschroevendraaier en maak de twee kruiskopschroeven los. Hiermee maakt u de printplaat van de behuizing los.

Foto van een sensor waar de twee kruiskopschroeven losgemaakt kunnen worden.

Haal voorzichtig de printplaat eruit, dit zal niet helemaal gaan aangezien de batterij er aan vast geponst is en om de batterij los te maken is wat handigheid nodig.

Foto van een sensor waar de twee kruiskopschroeven los van gemaakt zijn.

Stap 3: het losmaken van de batterij uit de sensorbehuizing

Wanneer de printplaat los is, pak dan de platte schroevendraaier. Hiermee kunt u de batterij uit de behuizing wippen. Plaats de schroevendraaier achterin de sensor en ga voorzichtig de schroevendraaier als hefboom te gebruiken. De batterij zal er vrij snel uitkomen.

Foto van een sensor waar de twee kruiskopschroeven los van gemaakt zijn.

Als het goed is heeft u nu twee sensorbehuizing stukken en een printplaat met daaraan een batterij. De batterij zit met drie draden vast aan de printplaat. (Wit, zwart, rood).

Nu u heel gemakkelijk bij de batterij kunt, stel ik voor om even de spanning van de oude batterij te gaan meten. Deze zou tussen de 0.0 en 2.0 volt moeten zitten. De nieuwe moet ruim 3.0 volt meten en als u toch bezig bent, meet deze ook meteen even. Het is zonde om een lege batterij met een iets minder lege batterij te vervangen.

In mijn geval gaf de oude batterij een spanning van 0.84 volt, ofwel leeg. Geeft de oude batterij van u tussen de 2.5 en 3.0 volt (of hoger) aan dan is uw sensor stuk. U kunt dan eigenlijk wel ophouden met het verder vervangen van de batterij.

Stap 4: de batterij van de printplaat scheiden

Ok hier zijn nu twee mogelijkheden:

  1. u soldeert de drie draden los van de printplaat/batterij of;
  2. u wrikt de contactpunten los van de batterij.

Ik ben voor optie twee gegaan. U kunt ook na het uitvoeren van optie 2 de draden alsnog los solderen van de printplaat.

In ieder geval moet u eerst de stikkers van de batterij halen. Let hierbij op de zwarte stikker. Deze dient u heel voorzichtig los te maken. De stikker zelf is redelijk stevig en kan wel wat hebben. Pak wederom de platteschroevendraaier en schuif deze tussen de batterij en de zwarte stikker in. Als het goed is gaat dit redelijk eenvoudig.

Foto van een sensor waar de zwarte tape los wordt gewrikt.

Mooi dat is dan een losse witte draad en laat deze op draad aan de sticker zitten.

Foto van een sensor waar de zwarte tape van de batterij verwijderd is.

Voor de andere twee draaden moet u iets meer moeite doen. Pak de platteschroevendraaier en plaats deze tussen de batterij en een van de twee contactpunten. Let hierbij op dat u het beste tussen twee ponspunten van een contactpunt moet gaan zitten. De ponspunten zijn de kleine gaatjes van het contactpunt en daarmee zit deze vast aan de batterij.

Foto van een sensor waar de pluspool wordt losgewrikt van de batterij.

Wrik de contacten voorzichtig los, het kan zijn dat u een beetje kracht moet zetten. Let even op de kleuren van de draden en de plus- en minpool van de batterij. Bij mij was de rode draad de min pool en zwart de pluspool. Ik ga ervan uit dat men dit standaard zal houden, maar voor het geval dat u andere kleuren ziet, dan is het nu tijd om dit even te noteren.

Foto van een sensor waar de minpool wordt losgewrikt van de batterij.

En hier een foto van als alledrie de draden van de batterij losgemaakt zijn. Er blijft zo weinig over van de sensor.

Foto van een sensor waar er geen enkele draad meer aan de batterij verbonden is.

Stap 5: De nieuwe batterij aan de printplaat bevestigen

Controleer eerst het voltage van de nieuwe batterij. Zoals gezegd zou deze rond de 3.0 volt moeten liggen. Het zou namelijk jammer zijn als u allemaal moeite heeft gedaan om de batterij te vervangen en het werkt daarna slechts een paar kilometers.

Foto van een sensor en een nieuwe CR2032 batterij.

U doent nu de drie draden (zwart, rood en wit) aan de nieuwe batterij te bevestigen. Als experiment deed ik het met huis-tuin-en-keuken-plakband. Ik geef toe dat ook mijn verwachting was dat het niet echt lang zou vastblijven zitten. Ik ben nu zo'n 150 kilometer verder en het werkt nog steeds. Het voordeel van deze methode is wel dat als ik de batterij weer ga vervangen, dat het een stuk sneller te doen is dan als ik het vast zou hebben gesoldeerd. Als u net als ik de sensor bovenop de schoen heb geplaatst, omdat ik geen speciale sportkit loopschoenen heb, dan zou kunnen overwegen om een printplaatbehuizing van een oud horloge te gaan gebruiken. U moet dan de sensor printplaat aan de horlogebehuizing kunnen vast solderen. Eigenlijk maakt u dat precies wat Apple heeft nagelaten, de mogelijkheid om de batterij eenvoudig te kunnen vervangen.

Een andere mogelijkheid is om gewone batterijen te gaan gebruiken. U kunt bij de electronica vakhandel wel batterijhouders krijgen en u zou dan met mignon (AAA) of penlites (AA) oplaadbare batterijen aan de slag kunnen.

De plakband methode of de draden rechtstreeks op de batterij te solderen hebben beide als voordeel dat de sensor wel weer in de speciale sportkit loopschoenen passen.

Ok laten we de draden aan de batterij bevestigen. Begin met de rode draad. Pak een klein stukje plakband van ongeveer een centimeter lengte. U zou dit ook met isolatietape of ducktape kunnen doen. Mijn voorkeur gaat uit voor plakband, omdat deze transparant is. Hierdoor is goed te zien of het contact ook goed op de batterij zit.

Doe hetzelfde met de zwarte draad. Plaats deze op de plus pool. Plakband eromheen en doorgaan met het plaatsen van de zwarte sticker op de batterij.

Wanneer alledrie de draden weer met de batterij zijn verbonden, dan kunnen we onze eerst test doen.

Stap 6: Een kleine test

Alledrie de draden zijn met de batterij verbonden en voordat we alles weer in de behuizing gaan plaatsen is het verstandig om nu even te gaan kijken of de sensor weer door de Ipod met sportkit gevonden kan worden. Het kan zijn dat u even met voorzichtig met de sensor moet gaan zwaaien of op de knop moet drukken voor dat de Ipod de sensor vindt. Indien de Ipod de sensor vindt, dan kunt u verder gaan met het terugplaatsen van de printplaat in de behuizing. Ik heb gebruik gemaakt van plakband. Dichtlijmen kan natuurlijk ook.

Foto van een sensor en een nieuwe CR2032 batterij en alledrie de draden aan de nieuwe batterij verbonden met plakband.

Wanneer de sensor niet door de Ipod gevonden wordt, dan kan dat duiden op een losse draad. Probeer met de multimeter de spannig te meten over de rode- en zwarte draad en druk de contacten nogeens goed op de batterij. Mocht er geen spanning gemeten worden, dan kan het zijn dat of er een draadbreuk is, of de batterij is defect geraakt. Probeert u nog een keer de contacten juist op de batterij aan te sluiten.

Conclusie

Het is mogelijk om de batterij van de Ipod Sportkit sensor te vervangen. Toegeven het is niet iets wat u even doet aangezien er wel enkele hulpmiddelen nodig bij zijn.

Er is geen enkele reden waarom de batterij niet eenvoudiger kan worden vervangen. Een reden zou de waterdicht van de sensor kunnen zijn, maar goed een beetje horloge is tegenwoordig spatwaterdicht en dat zou voor de sensor naar mijn idee voldoende moeten zijn.

In ieder geval loop ik naar volle tevredenheid met mijn oude sensor en een nieuwe batterij.