Zijn de prijsstijgingen van mobiel internet wel terecht?
2011 leek het jaar te worden dat mobiel internet zou doorbreken. iPad's en andere tablets zijn niet aan te slepen. Smartphones gaan over de toonbank alsof het broodjes zijn. Het dataverbruik stijgt maar dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een kleine groep mensen. Verder wordt gesteld dat providers minder sms-jes en belminuten verkopen, want er zijn app's waarmee je dit gratis kunt doen.
Providers komen met het plan om internetdiensten te blokkeren en deze tegen betaling toegankelijk te maken. De politiek stelt dat dit niet mag en wil netneutraliteit in de telecomwet vastleggen. Hierdoor wordt voorkomen dat providers specifieke internetdiensten mag blokkeren of tegen betaling toegang tot die diensten mag leveren.
Het dilemma en de gevolgen
Providers stellen dat zij meer kosten maken dan dat er opbrengsten zijn en dat is voor elke ondernemer een niet wenselijke situatie. Dus zij ondernemen actie. KPN schaft het onbeperkt mobiele internet abonnement af en komt met verschillende databundels. Vodafone volgt direct en de andere providers volgen later hetzelfde voorbeeld.
De prijzen van abonnementen en databundels stijgen behoorlijk. De prijs van een 200 MB bundel is meer dan een onbeperkte bundel voorheen was. De meeste providers komen met een maximale bundel van rond de 1 GB. En daar moet flink voor worden betaald.
Is dit allemaal terecht?
Naar mijn mening klopt het verhaal van de providers niet helemaal. Sinds 2010 adverteren zij dat je alles op je mobiel kan doen. Denk aan youtube filmpjes kijken en radio streamen. De prijzen van onbeperkt mobiel internet zijn redelijk en daar maakt men dan ook gebruik van. Nu blijkt iedereen met een mobiel internet abonnement het vervolgens ook te gaan gebruiken zoals de providers dat geadverteerd hebben en dat vreet datacapaciteit. Maar men doet meer, men maakt gebruik van gratis services die sms-en en zelfs belminuten overbodig maken. En men sluit laptops op het mobiele netwerk aan. De inkomsten van providers lopen terug, terwijl de kosten stijgen. Zover volg ik het verhaal nog, maar waar het mij begint te kriebelen is het feit dat in elk contract van de providers staat dat je als contractant geen gebruik maakt van bepaalde diensten. Je mag niet theteren (laptops aansluiten op het mobiele internet) en je mag geen voice over IP diensten gebruiken.
Dus waarom pakken de providers deze misbruikers niet aan? Om dat te kunnen doen moeten providers gaan scannen wat iedereen over het internet aan het doen is. En ook dat mogen ze van de wet niet waardoor ze feitelijk geen andere keuze lijken te hebben.
Kortom providers hebben contractueel vastgelegd dat je een aantal dingen niet mag doen, maar zij hebben niet de mogelijkheid om dit te controleren. Het enige waar ze naar zouden kunnen kijken is het verbruikte dataverkeer en dat doen ze nu ook. Niet zozeer achteraf, maar vooraf. Je koopt als consument een databundel en ga je er overheen dan kost het je dat extra geld.
Ook dit laatste kan ik nog begrijpen, maar waarom moeten de databundels dan zo ongeloofelijk veel duurder zijn? Ik verwacht voor 1 GB hetzelfde te betalen als voor het voorheen onbeperkt mobiel internet abonnement. Zelfs de kleinste databundel kost je meer dan 10 euro. En dat klopt niet, want dat had minder moeten zijn. Het lijkt mij voor een deel een verkapte prijsverhoging en als de providers stellen dat dit niet zo is, dan moeten ze de prijsopbouw van de databundels gaan onderbouwen. Want als het begin 2011 nog onbeperkt mobiel internet aangeboden kon worden voor 10 euro, dan kan dat nu nog steeds voor een databundel van 500 MB tot 1 GB. Het dataverbruik wordt immers aanbanden gelegd, dus lopen de kosten van de providers terug.