Gratis online technical customer support software
Zo nu en dan wordt ik gevraagd of het mogelijk is om even afstand op de computer mee te kijken. En gelukkig kan ik dat met verschillende software support tools. Met deze customer service tools is het mogelijk dat iemand anders op afstand op de computer met u mee kijkt en de andere persoon is zelfs instaat computerhandelingen op uw systeem te verrichten. Dit scheelt een hoop tijd, want de customer supportmedewerker hoeft u niets of veel minder uit te leggen om uw probleem op te lossen. Sterker nog de supportmedewerker kan de handelingen voor u verrichten en dat alles terwijl u mee kijkt en eventueel kunt u ingrijpen. U en de supportmedewerker hebben beiden een werkende internet verbinding nodig en een customer service software tool.
Hoe werkt het online technical support software?
Alle handelingen die op een computer worden uitgevoerd, worden vertaald in gegevensstromen. Deze gegevensstromen zorgen ervoor dat wat u op uw toetsenbord intikt op uw computerscherm wordt weergegeven. Echter het is ook mogelijk om deze gegevensstroom over het internet te versturen naar bijvoorbeeld een andere computer. Om de gegevensstroom over het internet te sturen is een programma nodig die alle gebruikershandelingen afvangt en naar een andere computer verstuurd. Op die computer moet een programma werken die de gegevensstroom opvangt en deze weer grafisch vertaald, zodat bijvoorbeeld een supportmedewerker kan zien wat er allemaal op de computer staat van de klant. Kortom beide partijen hebben een customer support software tool nodig. De klant heeft een klein simpel programma nodig en de supportmedewerker moet beschikken over een soort server programma.
Nu zijn er een aantal zeer prijzige pakketten op de markt en voor een hobbyist zijn deze zeker niet te betalen.
Gelukkig zijn er gratis custumer service software of alternatieven die gratis of beperkt gratis zijn.
Een overzicht van gratis online customer support software
Optie 1
Standaard komen Windows XP en Vista met Hulp op afstand functionaliteit. Hiermee kan een persoon voor een bepaalde periode een vriend uitnodigen om de computer over te nemen. Dit kan heel goed werken, alleen maakt het gebruik van een aantal andere programma's. Zo is een werkend e-mail programma, dan wel een chat programma noodzakelijk om iemand te kunnen uitnodigen. Het mag duidelijk zijn dat het chat programma en e-mail programma de welbekende Microsoft producten zijn. Niet iedereen heeft deze en dat maakt deze optie niet altijd even handig. Daarnaast is er een RPC-exploit bekend en een van de oplossingen is om hulp op afstand functionaliteit uit te zetten. Kortom ook al is het standaard Windows XP functionaliteit, het wil niet zeggen of het ook daadwerkelijk werkt.
Optie 2
De supportmedewerker kan ook gebruik maken van een Remote Desktop client (RDP). Standaard wordt dit met Windows XP, Windows 2003 en Vista geleverd. Voor Linux bestaat er een RDP-client en hiermee is het mogelijk om een Windows XP machine over te nemen. Nadeel hiervan is dat de eigenaar van de over te nemen computer wel enkele handelingen moet verrichten en niet kan zien wat de supportmedewerker aan het doen is. Op het moment dat de supportmedewerker de pc overneemt wordt het scherm bij de klant "zwart". In sommige gevallen is dit wellicht acceptabel, maar ik zou een vreemde niet zomaar toegang tot mijn systeem geven en helemaal niet als ik niet kan volgen wat de persoon aan het doen is. Want om het moment dat met RDP uw systeem wordt overgenomen, zult u niet meer zien wat erop uw systeem gebeurt. Kortom in de meeste gevallen is dit niet echt een optie, plus dat u als klant moet weten hoe u dit moet instellen. Daarkomt nog een keer bij dat dit niet werkt met Windows XP home. Met de komst van de kleine Asus EEE pc en kopieen, wint Windows XP home weer aan populariteit.
Optie 3
Met het gratis VNC konden we al heel veel op afstand regelen, alleen was het nogal omslachtig uit te leggen hoe het moest worden ingesteld. Daarnaast heeft de ingebouwde Firewall van Windows XP het gebruiken van VNC het er niet makkelijker op gemaakt en werkt het nog niet onder Windows Vista. De kwaliteit is in vergelijking met RDP beduidend minder, maar zeker bruikbaar. Er zijn een aantal bedrijven die in het gebruik van VNC als online support tool wel mogelijkheden zien en daar dan ook hun brood mee verdienen. Zij hebben het mogelijk gemaakt dat VNC als een direct werkend uitvoerbaar bestand gedownload kan worden. Oftewel laat het bestand downloaden en daarna het bestand uit laten voeren. Het programma komt dan met een code, waarmee de helper contact kan maken met de computer van de hulpvrager. Dit gaat allemaal via poort 80 of port 443. Deze poorten staan meestal wel open. Dit in tegenstelling tot de standaard gebruikte VNC poorten. Veel van deze tools mogen voor een beperkte periode gratis gebruikt worden of zijn helemaal gratis.
voorbeelden zijn.
- Log ME In (Trail versie)
- TeamViewer (Gratis voor thuis gebruik)
- PC Helpware (Aanrader! Gratis)
Met het leveren van online support is zelfs geld te verdienen. Althans dat is het hele idee achter TeamViewer. Met TeamViewer is het mogelijk om jezelf als professionele helper te profileren. Je kunt je diensten in de TeamViewer database opgeven, inclusief je tarief. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen via de TeamViewer database jou vinden en op die manier is het dan mogelijk om geld te verdienen. Natuurlijk kun je TeamViewer ook voor het helpen van familie en vrienden gebruiken en dat dan voor niks, behalve dan de eeuwige dank. Voor professional gebruik moet voor TeamViewer wel geld betaald worden.
Verschillende VNC producten:
Met Ultra VNC singleclick is het zelfs mogelijk om uw eigen logo en contactgegevens aan de Ultra VNC executable te geven. Dit maakt het allemaal nog professioneler en is nog gratis ook. Kijk ook naar PC Helpware, dit produkt is ook door de makers van Ultra VNC gemaakt. Het is helemaal opnieuw ontworpen en ziet er erg goed uit.
Tips
Hier volgens een aantal tips die zeker de moeite waard zijn voordat u een verzoek voor remote assistance indiend.
- sluit alle programma's die open staan waar prive gegevens in voorkomen. Denk aan bijvoorbeeld internet bankieren, persoonlijke e-mail, sollicitatie brieven en chat logs;
- toon alleen die programma's waar u een probleem mee heeft. Heeft u alleen een programma met uw printer, zorg er dan voor dat u een kaal bureaublad heeft;
- zorg ervoor dat u alle prive gegevens uit uw browser heeft verwijderd, soms doet een browser invoer voorstellen die gebaseerd zijn op uw surfgedrag;
- sluit chat en e-mail programma's af, tenzij u hiermee met de supportmedewerker communiceert;
- achtergrond plaatjes tijdelijk even uitzetten, niet alleen maakt het voor de supportmedewerker het wat duidelijker. Het kan ook zijn dat er een pikante foto getoond wordt;
- maak eventueel gebruik van skype om zo met de ander te communiceren.
Conclusie
Online technical support software hoeft niet veel te kosten en is zelfs voor hobbyisten bereikbaar om te gebruiken.
Zorg er wal voor dat u als supporter altijd de privacy van de hulpvrager in acht neemt. U als hulpvrager moet weten dat alles wat aan vensters op uw computer open heeft staan, door de customer support medewerker gezien kan worden.