Hoge telefoonkosten door een abonnement op een quiz?

Heb je onlangs je telefoonnummer ergens ingevuld omdat je mee deed aan een enquête of quiz?

Grote kans dat je de kleine lettertjes niet hebt gelezen. Je hebt je namelijk opgegeven voor een telefoondienst die je maandelijks €12,- in rekening brengt. Echt waar? Ja echt waar.

Het werkt als volgt:

Je wordt gevraagd om mee te doen aan een enquête of quiz. Je beantwoordt een hele simpele vraag en daarna word je gevraagd om je 06 nummer in te voeren. Als het goed is, krijg je nog een bevestigings-SMS en moet je je nog een keer via SMS aanmelden. Dat is het geval als de dienstverlener (provider genoemd) zich volgens de richtlijnen gedraagt. In het verleden is het voorgekomen dat je dergelijke bevestigings-SMSjes niet krijgt of ze zijn totaal niet duidelijk. In het eerste geval kun je nooit aantonen dat je je hebt opgegeven voor een dergelijke dient. In het tweede geval kun je aantonen dat je praktisch bent bedrogen en opgelicht.

Hoe kom je in aanraking met een zo’n dienst?

Website eigenaren kunnen zicht opgeven voor het aanbieden van dergelijke diensten. Voor elke website bezoeker die zich via een aangesloten website voor zo’n dienst aanmeldt, levert de website eigenaar provisie op. Het is in het belang van de website eigenaar, dat zoveel mogelijk bezoekers zich laten aanmelden. Dat gaat vaak door de bezoeker toegang tot informatie of een software te ontzeggen, totdat de bezoeker zich heeft aangemeld. Meestal gaat het om gewilde informatie of software.

Je ziet dat veel illegale software achter een dergelijke muur geplaatst worden. Jongeren zijn over het algemeen gevoeliger om zich te laten verleiden om zich aan te melden. Zij hebben het geld vaak niet om echte software te kopen, of mogen het niet van hun ouders. Het aanmelden voor een SMS-dienst is erg laagdrempelig en kan 24/7 gedaan worden. Eenmaal aangemeld, krijg je dit pas bij de eerst volgende factuur te zien. En dan heb je al voor twee maanden betaald, mits je jouw telefoonfacturen regelmatig controleert.

Hoe kom je er vanaf?

Elke provider moet zich in Nederland aan de SMS-gedragscode houden. Dit betekent dat er in het aanmeldings-SMSje moet staan hoe je je weer moet afmelden. Omdat je je ook via SMS hebt moeten aanmelden (shortcode + AAN of ON) kun je zelf ook op dezelfde wijze weer afmelden. Je meldt je af door naar de shortcode (bijvoorbeeld 1234) UIT of STOP te SMS-en. De shortcodes staan in de aanmeldings-SMSjes. Indien je deze niet meer hebt, dan kun je naar de website van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten gaan. Daar kun je met je mobiele nummer inloggen en krijg je inzage van welke diensten je gebruik maakt.

Hoe voorkom je dit?

Jongeren zijn erg gevoelig om zich hiervoor te laten verleiden en het is dan ook verstandig om de telefoonnummers van jongeren preventief voor dergelijke diensten te blokkeren. Dit kan via de telecom provider of via de eerder genoemde stichting.

Contactgegevens van de Nederlandse Telecom providers:

Hi

  • 1200 of 06 1200 1200 (kosten voor het gebruik van uw (mobiele) telefoon)
  • Vanuit het buitenland: +316 1200 1200
  • Facebook: facebook.com/hi
  • Twitter: @Hi Webcare

KPN

  • 1200 (gratis) of 06 1200 1200 (kosten voor het gebruik van uw (mobiele) telefoon)
  • Vanuit het buitenland: +316 1200 1200
  • Twitter: @KPNWebcare

MTV Mobile

  • 1200 of 06 1200 1200 (kosten voor het gebruik van uw (mobiele) telefoon)
  • Vanuit het buitenland: +316 1200 1200
  • Twitter: @MTV MobileNL

Tele2

Telfort

  • 0900 9596 (€ 0,10 per minuut + kosten voor het gebruik van uw (mobiele) telefoon)
  • Vanuit het buitenland: +3120 697 6337

T-Mobile

  • 06 2400 1200 (als u een abonnement heeft, betaalt u het standaard beltarief; heeft u een pre-paid kaart dan betaalt u €0,25 per minuut met een maximum van €12,50)

Vodafone

  • Met uw mobiele telefoon belt u gratis 1200 (zaken zelf regelen) of u belt 1201 (€ 0,45 per gesprek voor een direct contact met een medewerker)
  • Via een vaste lijn: 0900 0940 (€ 0,45 per gesprek)
  • Vanuit het buitenland: +31 654 500 100 (tarief voor bellen vanuit het buitenland)
  • Facebook: VodafoneNL
  • Twitter: @VodafoneNL